HANS OP DE BEECK
JAN ROTHUIZEN
ALBERT VAN WESTING
FILM-STILL-LIFE
16. 2.—19. 3. 2006

Hans op de Beeck: Káva, 1999

Rozhodně nezábavný postarší pár pije kávu, bez řečí a bez kavárenského klábosení, po několik dlouhých minut. Je to nemilosrdný portrét, který odhaluje možná jen zdánlivé ukončení jednoho intimního vztahu.

Hans op de Beeck: Situace I., 2000

Kamera zabírá nekonečný pás pokladen v liduprázném hypermarketu. Nic se neděje. Ale zboží a pokladní jsou tam, kde mají být a dál bez hnutí čekají na zákazníky. Tento absurdní obraz na pomezí reality a snu komentuje nesmyslnost usilovné a dlouhé lopoty, konzumu a nadčasovost čekání.

Albert van Westing: Pryč, 2001

Subjekty filmu Alberta van Westing jsou prchavé, někdy téměř nevyslovitelné. Jevíc se jako pevný bod v pomalu se otáčejíím světě, zdají se rozhodné a přitom obtížně uchopitelné. Van Westing řekl o svých fotografiích, že jsou 'prosty anekdotičnosti', čímž naznačoval, že jeho postoj k narativnímu prvku jeho materiálu je méně důležitý než k metodám rámování, editaci a vystavení, jež využívá. Totéž můžeme říct o jeho filmech, jejichž subjektem jsou vlastně náhodné situace, na které narazil, když hledal vhodné lokality pro svou práci.
Pryč (Away) je natočené v Alpách mezi Itálií a Švýcarskem. Úhel kamery zústává během natáční nehybný, pevně rámující dva protagonisty dramatickou, arkadickou krajinou s tyčícími se horami v pozadí. Svojí klasickou pyramidální kompozicí film odkazuje k malbě, obzvlášť k renesančnímu portrétu. Van Westing monumentalizuje svůj subjekt pomocí kompozice, aniž by zvyšoval význam situace. Ačkoli se nestane nic nepříjemného, statická intenzita očividně rukou držené kamery se zdá tiše oslavovat jednoduchost scény, kterou nahrává - drobné, přesné detaily pikniku a milión malých, ale významných věcí, které každý den děláme, abychom mohli existovat.
Ve sých filmech se Van Westing nevměšuje do scény. Precizně ji zkomponoval, ochránil před vnějšími nahodilostmi a redukoval na nevyhnutelný celek. Scény jsou stejně prchavé jako archetypální a tím, že neodhalují žádné detaily a také díky procesu filmování se stávají jedinečnými a fascinujícími.
Alexandra Bradley (vybráno z jejího textu Handheld/Držené v ruce)

Jan Rothuizen: Den podle tvých představ, 2002

Muži v bílém obleku je osmdesátčtyři let a celý život pracoval v Amsterdamu jako dlaždič. Bílý oblek a kobouk, které má na sobě v této sérii, si nechal ušít pod vlivem fotografie otištěné v Playboyi v 70. letech. Tu fotku si vytrhnul a dal krejčímu s tím, aby mu přesně takový oblek udělal.
To se stalo někdy před třiceti lety. Ještě dnes, když je pěkný den, vytáhne oblek ze skříně a promenuje se ve svém kostýmu ulicemi Amsterdamu.
Tuhle sérii jsem vytvořil pod vlivem výstavy o sv. Františku z Assisi - světec, který přehrával utrpení Ježíšovo a kázal ptáčkům. Podle některých historiků byl tento svatý muž se svojí živou fantasií a schopností vžívat se do druhých prvním performerem na světě.
Můž v bílém obleku je také performer. Jen ve svých bílých šatech se může napřímit a přestává být tím, který na kolenou pokládal ulice, a stává se tím, kdo se po nich producíruje.

Galerie (6)

Fotografie z výstavy (11)

Komentáře

PŘIDAT KOMENTÁŘ
Jméno:
Váš komentář:
 | 

CV — Hans Op de Beeck

*1969, Turnhout, Belgium

Solo Exhibitions (selection)
1999 Dorothée De Pauw Gallery, Brussels
2000 Spazio Erasmus Brera, Milano
Summer with friends/2nd space, Team Gallery, New York
Dorothée De Pauw Gallery, Brussels
2001 Hales Gallery, London
2003 My brother's gardens, Xavier Hufkens, Brussels; Hales Gallery, London 'Landscape for Henri', Musée des Archives d'Architecture Moderne, Brussels 2004 Ondertussen…/Meanwhile…, GeM - Museum of Contemporary Art, The Hague Galerie Ron Mandos, Rotterdam
Determination (Vottem Requiem), In Flanders’ Fields Museum, Ieper
Location (5), Art Unlimited, Basel
Loss, galerie Les Filles du Calvaire, Paris
2005 T-Mart, MuHKA, Museum of Contemporary Art, Antwerp; Hales Gallery, London
In their minds…, Nicole Klagsbrun Gallery, Chelsea, New York
Blender, Galleria Continua, San Gimignano
2006 Tables..., Gallery Krinzinger, Vienna

Group Exhibitions (selection)
2005
Visionary Belgium, BOZAR- Palais des Beaux-Arts, Brussels
Wasteland: 21st Century Landscape, Roebling Hall, New York
En Attente, Casino Luxembourg –forum d’art contemporain, Luxembourg
Senza Confine (15th Year), Galleria Continua, San Gimignano
NIGHT SITES, Kunstverein Hannover, Hannover

2004
On Paper, Nicole Klagsbrun Gallery, New York
Brooklyn Euphoria, Williamsburg, Brooklyn New York
All that useless beauty, Whitechapel, Project Space, London
Voodoo Shit, Hales Gallery, London
100 % Acid Free, White Columns, New York

2003
Critique is not enough, Shedhalle, Zürich
City Mouse/Country Mouse, Space 101, Williamsburg, New York
Breaking Away, PS1-MoMA, New York
Gelijk het leven is, S.M.A.K. Museum of Contemporary Art, Ghent
Some Panoramas, Pump House Gallery, London
Leere X Vision. Körper und Gegenstände, MARTa, Herford
Lautloses Irren - Ways of worldmaking to…, Postbahnhof Am Ostbahnhof, Berlin
Once Upon a Time… - A view on art in Belgium in the 90's, MUHKA - Museum of Contemporary Art, Antwerp

2002
Other than film, International Film Festival of Rotterdam, TENT, Rotterdam
BIG Torino 2002, International Biennial of Young Art, Torino
Scale, Museum of Installation, London
La Nuova Agorà, Cittadellarte/Fondazione Pistoletto, Biella
Arsenal/Armoury, Wandelhalle, Köln

2001
C’est beau, c’est Belge, Barbara Farber Gallery, Trets
Still/ life, hARTware projekte, Dortmund
Nowaday, Spazio Erasmus Brera, Milano
Aubette, Museum Dhondt-Dhaenens, Deurle

2000
Lovideo, The Vedanta Gallery, Chicago,
Not I, The Ormeau Baths Gallery, Belfast
Home Wrecker, Private Space Meloche, Chicago

1999
TroubleSpot. Painting, MUHKA & NICC, Antwerp

CV — Jan Rothuizen

* Amsterdam 1968, lives and works in reasonable happiness.

solo exhibitions:
2005 The Selfcollector’, Ellen de Bruijne Projects, Amsterdam
2002 ‘Yesterdays Tomorrows Today’, Ellen de Bruijne Projects Amsterdam
2001 ‘How To Generate Great Ideas’, Fries Museum /Buro Leeuwarden
2000 “3D foto’s”, Ellen de Bruijne Projects Amsterdam
“Two is A Crowd”, Fanclub Amsterdam
1996 “Pumping the Cherry”, GalerieCokkie Snoei, Rotterdam
1993 Galerie Brinkman, Amsterdam

group exhibitions (selected)
2005 ‘The last Tourist’ , Vitamin Space Guangzhou China
2004 Liste 04 Basel the youngart fair presentation Ellen de Bruijne Projects.
‘Any place any”, Macedonian Museum of contemporary Art, Thessaloniki
Imigration Migrating Identitiy, ARTI Amsterdam
‘Depicting Love’ Künstlerhaus Bethanien, Berlin
2003 ‘luck is for losers’, Ellen de Bruijne Projects Amsterdam
‘Thank God it's Friday, Saturday and Sunday’, Kunstlerhaus Bethanien, Berlin
Encounters of Bamako, Bamako Mali
2002 ‘Life in a Glass House’, Stedelijk Museum Amsterdam
Upstream, ‘VOC negotiations’, Amsterdam
‘Assisi’ , Fries Museum Leeuwardem
2001 ‘The Peoples Art’, Witte de With Rotterdam/ Porto. Portugal
‘You never walk alone’, Stroom HCBK Den Haag
‘Sweatshop’, W139 Amsterdam
’From here to Reality’, Index the Swedish Contemporary Art Foundation. Stockholm “Unlimited NL-4”, De Appel Amsterdam
2000 “Scripted Spaces”, Witte de With Rotterdam.
“Durchreise”, Künstlerhaus Bethanien Studio 01, Berlin
“Verse tekeningen”, Galerie Maurits van der Laar, Den Haag
“Devotie”, W139 Amsterdam
“Sweet Dreams are made of this”, Exedra, Hilversum.
1999 “De visite”, Arti Amicitiae, Amsterdam
Printed Matter inc., New York
“Green”, Exedra, Hilversum
T.Z. Art gallery, New York
1996 “Incestuous”, Thread Waxing Space, New York
1995 “A painters opinion”, Bloom Gallery, New York
Staples Gun Shop, Skowhegan, Maine, USA

CV — Albert van Westing

*1960

solo exhibitions (selection)
2005 Toekenningen 025: Rome, Fonds BKVB, Amsterdam
2002 Handheld, Stedelijk Museum Bureau Amsterdam
2002 Featherlight, Yves Hoffmann Gallery, Paris
2001 Tickling, Shaving, Climbing and other Series, De Praktijk, Amsterdam At Ease, Museum Jan Cunen, Oss
2000 Beminnen (Endearing), De Praktijk, Amsterdam
1999 Draai (Turning), Galerie Loerakker, Amsterdam
1998 Aan tafel (At the Table), Galerie de Expeditie, Amsterdam
Albert van Westing, Palacio de Abrantes, Salamanca
1997 Public #2, Veemvloer, Amsterdam
Aan zee (At Sea), Vrieshuis Amerika, Amsterdam.
1996 Huwelijk als metafoor (Marriage as Metaphor), Pand Paulus, Schiedam.
Galerie de Expeditie, Amsterdam
1995 Signalement, Stedelijk Museum, Amsterdam

group exhibitions (selection)
2005-2006 Uitzicht met Zandkorrel, LUMC, Leiden
2005 Constructed Moment, KW14, Den Bosch
2004 Human Conditions, Intimate Portraits touring exhibition I.C.A., Dunaújváros 2004
Nederlands Foto Instituut, Rotterdam, 2000
Le Mois de la Photo à Montréal, 1999
Ne me touche pas, Villa Vauban, Luxembourg
Secrets of the Nineties, Museum voor Moderne Kunst, Arnhem
2003 Link, Stedelijk Museum, Amsterdam
In or Out, National Museum of Contemporary Arts, Seoul
Scopofilia, Centrum Beeldende Kunst, Dordrecht
2002 Contemporary Art from the Netherlands, European Central Bank, Frankfurt
Something that Costs so Much, is Worth Everything / Ten Dutch Private Collections, Museum de Beyerd, Breda
2001 Carte Blanche, Yves Hoffmann Gallery, Paris
Pietà, Museum voor religieuze kunst, Uden
2000 Photo’s in ink, Grafisch atelier, Utrecht
1999 LATER!/UPDATED, Galerie Stadt München, Amsterdam
1998 Galerie Loerakker, Amsterdam
Liste, Basel
From the Corner of the Eye, Stedelijk Museum
El día de cada día, Canal de Isabel II, Madrid
1997 Tussen de mazen, Zeitschnitt Niederlände, Kunstraum, Innsbruck
Het scheidend vermogen, Artis, Den Bosch
Yard, Het Hooghuis, Arnhem
1996 Sublime Forms with a View from 5m. Stedelijk Museum, Amsterdam

KONTAKTAteliér Josefa Sudka
Újezd 30
Praha 1, 110 00
Česká republika
info@atelierjosefasudka.cz

Otevřeno denně kromě
pondělí 12 - 18 hod.

VSTUPNÉZákladní vstupné | 10 Kč
Studenti uměleckých škol | Zdarma

Na této stránce používáme soubory cookies. Prohlížením webu souhlasíte s jejich užitím.          Souhlasím, již toto upozornění nezobrazovat.