Aktuální výstava

Jiří Šigut

HUKVALDY

27. 3. — 12. 5. 2024
Sdílet výstavu:
frame
HUKVALDY

26. 3. 2024

kurátor Petr Vaňous

HUKVALDY (2013-2023) sudkovské a janáčkovské rezonance

Jiří Šigut vstupuje („enter“) do média fotografie zadními vrátky. Těmi, které vedou k průzkumu transkripce analogového vidění do binárního kódu. Je to právě vztah analogového a digitálního způsobu fotografování, který tvoří konceptuální rámec Šigutových aktuálních úvah nejen o proměně fotografického zobrazování, ale i jeho možných vazeb na proměnu lidského vnímání a citlivosti. Autor fascinovaně sleduje, jak nástroj digitální fotografie konceptualizuje náš bezprostřední smyslový vztah ke světu. Jak se fotografický obraz proměňuje v různě zhuštěný zápis, jehož partitura v okamžiku autorského rozhodnutí („enter“) mění podobu finálního obrazu. Autor se nezříká výletů a romantických procházek do přírody. Vstupuje do autentického prostoru hor, údolí, roklí, lesů, strání, luk, rybníků, apod. Pořizuje tu digitální snímky partií, která ho zaujala. Místo a čas pořízení snímku je závazný pro druhou fázi tvorby – komprimaci snímku na formát jednoho pixelu, proto se také tato data objevují v popisu díla jako jeho nedílná součást.

Pro komorní prostory Ateliéru Josefa Sudka zvolil autor prezentaci souboru prací nazvanou prostě a jasně HUKVALDY. Janáčkův kraj po válce navštěvoval a fotil citlivý a vnímavý Josef Sudek. Vznikl soubor atmosférických fotografií, které později vyšel knižně. Světlo, drobnokresba, atmosféra, ticho… Šigutovy barevné pigmentové tisky na papíře zachycují transkripci přírodních motivů Hukvald do zápisu binárního kódu a následně „zvětšení“ na jeden pixel zápisu. Zdánlivě abstraktní barevné kompozice nejsou stylizací původního námětu, pouze jeho technologickým přepracováním. Můžeme se tu ptát spolu s autorem, „zda přichází či může existovat něco jako ,binární romantika‘ či ,datová citlivost‘?...zda aparát a software pomocí miliónů řádků zápisu ,reality‘ ponechá i po extrémní komprimaci výsledného snímku něco z jeho původní sensitivity a emoce?“

Barevné spektrum vystavených tisků určitě referuje o specifické barevnosti hukvaldského kraje. Je sjednocením a zhutněním barvy a světla ročního období, času a místa do jediné obrazové roviny. Zatímco detaily přírody zmizely, objevila se totální barevná atmosféra. Už ve svých poznámkách z let 1984-85 si Jiří Šigut při výzkumu analogové fotografie poznamenal svůj zájem o zvětšování snímku. Ptal se, co se skrývá ve fotografickém zrnu? Co může být za ním? Jak se do tohoto jádra, případně za něj dostat? A tento zájem trvá i v rámci průzkumu digitální fotografie. Je nástrojem nové citlivosti, jejího přetvoření nebo spíše odcizení? Kde se konstituuje a kde se naopak rozbíjí smysl optické iluze a do jaké míry zůstává ještě tato iluze nositelem sdílené smyslové zkušenosti, a kde už zpřítomňuje něco zcela jiného a ve své odlehlosti ne-lidského? 

Petr Vaňous, Praha – Košíře, březen 2024

Zobrazit víceZobrazit méně

vystavená díla (výběr)

vernisáž

Jiří Šigut

*1960 , Ostrava-Vítkovice

studia

-Studia technického směru

samostatné výstavy / výběr

2024Hukvaldy — malba, Památník Leoše Janáčka,
Moravské zemské muzeum, Brno
2022Malebné kontra-punkty, SmetanaQ Gallery, Praha 2019Latence, OiFP, Europejskie Centrum Sztuki,
Białystok
2016Horizont, Galerie Langův dům, Frýdek–Místek (+ Jiří
Valoch)
2013Prace / Works (2010—2013), Muzeum Architektury
we Wrocławiu, Wrocław; Bez rozlišení, Galerie Dole, Ostrava
2012Zapisy naturalne, Galeria Laboratorium, UP, Kraków;
Portréty, výstavní síň Sokolská 26, CKV, Ostrava
2011Záznamy, Mendelovo Muzeum MU, Brno 2010Pozdní sběr, Fotografická galerie Fiducia, Ostrava 2009Jiri Sigut, allerArt Bludenz, Bludenz;
Retro — Světlo (fotografie, záznamy, instalace),
Galerie U Rytíře, Liberec
2008Moi najbliźsi, Galeria FF, ŁDK, Łódź;
Cisza, Galeria Sztuki Najnowszej, Górzow
Wielkopolski
2007Cisza, Galeria fotografii PAcamera, ROKiS, Suwałki 2006Ticho (festival čajové [i jiné] kultury), Západočeské
muzeum, Plzeň
2005Fotografie — Záznamy (1985—2005), Malá galerie
České spořitelny, Kladno;
Záznamy, Dom fotografie, Poprad
2004Záznamy — práce z let 1999—2003, Ambit,
Místodržitelský palác, Moravská galerie, Brno

kolektivní výstavy / výběr

2024neomaster — ostrawska scena artystyczna, Galeria
Wystaw Czasowych -1, CSK, Lublin
2016Raw Exposure — Photographische Werke mit (an–)
organischen und mechanischen Verfahren, Photo
Edition Berlin, Berlin
2015Czech Fundamental — Fotografia ceca di
avanguardia e contemporanea dal 1920 a oggi,
Museo di Roma in Trastevere, Roma
2014Oddżwięki, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier
Sztuki, Krakow
2013Czech — Fundamental, Tschechische Avantgarde,
moderne und zeitgenossische Fotografie, Photo
Edition Berlin, Berlin
2012Membra Disjecta for John Cage — Wanting to Say
Something About John, Freiraum quartier21
International, MuseumsQuartier Wien, Wien
2009Picturing Eden, Herbert F. Johnson Museum of Art,
Cornell University, Ithaca, New York / The John and
Mabel Ringling Museum of Art, Sarasota, Florida
2008Picturing Eden, The Grace Museum, Abilene, Texas /
Munson–Williams Proctor Arts Institute, Utica,
New York
2007Picturing Eden, Museum of Art — University of Iowa,
Iowa City, Iowa / MoPA — The Museum of
Photographic Arts, San Diego, California
2006Un souffle autour de rien, Musée de Cahors
Henri–Martin, Cahors;
Picturing Eden, George Eastman House, Rochester,
New York
2004Im Schmetterlingsklang, Tschechisches Zentrum,
Wien

AteliérJosefa Sudka

Ateliér Josefa Sudka

Újezd 30, 118 00 Praha 1, Česká republika

Otevřeno denně kromě pondělí 12.00 – 18.00 hod

Tel.: +420 251 510 760


Vstupné 10 Kč

/ pro studenty výtvarných škol vstup zdarma

Newsletter


Souhlasím se zpracováním mých osobních údajů, které zpřístupním společnosti PPF Art a.s. v souvislosti s touto žádostí. Souhlas udílím v rozsahu popsaném v části „Ochrana osobních údajů“. Potvrzuji, že jsem se v části „Poučení o právech“ seznámil/a s právy, která ohledně mých osobních údajů mám.